Nadia Bierinckx: blokfluiten
Els Spanhove: blokfluiten
Jan Devlieger: blokfluiten
Dirk De Hertogh: luit / chitarone
Piet Stryckers: gamba
Omstreeks 1500 overspoelden de Vlaamse Polyfonisten Italië. Adriaan Willaert, stichter van de Venetiaanse school, oefende een definitieve invloed uit op de vermenging van Vlaamse en Italiaanse muziek. Deze traditie werd voortgezet door vele componisten, zoals Andrea en Giovanni Gabrieli.
Simultaan hiermee komt stilaan ook de ontwikkeling van de zuiver instrumentale muziek op gang: vocale modellen worden instrumentaal bewerkt en overdadig versierd. Dit programma is een illustratie van de breuklijn tussen renaissance en vroeg-barok, tussen polyfonie en begeleide monodie. De wieg van de barok staat in Italië, maar niet zonder de wegbereiding van de Vlamingen.
Hayne’ van Ghizeghem (ca.1445-1497)
Josquin des Prez (ca.1440-1521)
Baccio Fiorentino (1474-1539)
De tous bien plaine (3 zettingen)
Giovanni Paolo Cima (ca. 1570-1622)Sonata a 4
Bernardino Lupacchino (1ste helft 16de eeuw)
uit “IL libro primo a due voci”, Venetië, 1559
(bicinia) 13
Orlandus Lassus (1532-1594)
Uit “Novae alicot…cantiones suavissime”, München, 1577.
Fantasia (sopra la, sol, fa, re, mi)
Joan Maria Tasso (1ste helft 16de eeuw)
uit “Il libro primo a due voci”, Venetië, 1559.
(bicinia) Sopra la battaglia
Francesco Canova Da Milano (1497-1543)
uit “Intavolatura de viola o vero lauto”, Napels, 1536
Ricercata
Johannes Ghiselin (rond 1500)
La Alfonsina
Heinrich Isaak (ca. 1450-1517)
La mi la sol.
Andrea Gabrieli (ca. 1510-1586)
Ricercare a quattro VI
Giovanni Gabrieli (ca. 1557-1613)
Canzon secunda
Tielman Susato (1500-1561/64)
Pavane & Gaillarde: La Donna
PAUZE
Costanzo Antegnati (1549-1624)
Canzon nona: La Battera a 4
Girolamo Cavazzoni (ca. 1525-1577)
uit “Fantasia ricercari contrapunti a tre voci”,Venetië, 1559
Ricercar 15
Adriaan Willaert (ca.1490-1562)
uit “Fantasia ricercari contrapunti a tre voci”, Venetië, 1559
Ricercar 9
Cipriano de Rore (1515/16-1565) en
Giovanni Bassano (1558-1617)
Anchor che col partire
Cipriano de Rore en Girolamo dalla Casa
Anchor che col partire (per viola bastarda)
Vincenzo Ruffo (1508-1587)
uit “Capricci in Musica a tre voci”, Milaan, 1564
La Gamba
O Felici occhi miei
La, Sol, Fa, Re, Mi
La Piva
Giovanni Paola Cima (ca. 1570-ca.1622)
uit “Concerti Ecclesiastici…& sei sonate, Per instrumenti a due, tre e quattro”, Milaan, 1610
Sonata a 3
Pierre Phalèse (ca.1550-1629)
uit “Chorearum mollitorum collectanea”, Antwerpen, 1583
Pass’emezzo d’Italie